Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen door vrouwen in de overgang. Wanneer begint de overgang? Hoe herken je de belangrijkste symptomen?

Mocht jouw vraag er niet tussen staan, stel deze dan aan Vera.

 

7 Dingen die elke vrouw moet weten over de overgang – download pdf

Doe de OVER! Bingo – download pdf

Op welke leeftijd begint de overgang eigenlijk?

Dat is voor iedereen anders. Gemiddeld begint de overgang ergens tussen 40 en 45 jaar. De menopauze is de dag van je laatste menstruatie. Die is gemiddeld op 51,4 jaar.

Heb je als je regelmatig beweegt minder last van opvliegers?

Dat klopt. Als je veel last hebt van opvliegers is goed bewegen en een gezond gewicht extra belangrijk. En weet ook dat vrouwen die roken meer en langer last hebben van opvliegers.

De overgang is toch geen onderwerp voor op het werk?

Natuurlijk is het persoonlijk, het is iets van jezelf. De symptomen die je ervaart kunnen er wel voor zorgen dat je tijdelijk wisselend belastbaar bent op je werk. Dan is het wel verstandig om het daar op je werk over te hebben. Daarmee voorkom je hopelijk ook het gevoel dat je ziek bent. De overgang is op zich namelijk geen ziekte. Dat neemt niet weg dat je er flink last van kunt hebben. Ga bij hevige klachten naar je huisarts of bedrijfsarts. Zij kunnen je adviseren over een voor jou passende behandeling.

Waarom krijgen vrouwen vaak een blijvend buikje in de overgang?

Dat is extra buikvet, dat je lichaam aanmaakt om de productie van hormonen over te nemen van je eierstokken die ermee stoppen. Doordat je stofwisseling gaat vertragen, kan het bovendien zijn dat je juist op je buik meer vet verzamelt.

Moet je supplementen slikken tijdens de overgang?

Zorg dat je genoeg informatie verzamelt over je voedingspatroon in en na deze levensfase. Je stofwisseling vertraagt als je ouder wordt. Het is dus wijs om je eetpatroon wel aan te passen. Tijdens de overgang ontstaat er door het afnemen van de hoeveelheid hormonen ongeveer 15 procent botverlies. Die botafbraak blijft daarna ook doorgaan, maar in mindere mate. Let dus goed op botontkalking. Regelmatig bewegen is belangrijk voor de botopbouw, net als calciumrijke voeding of supplementen om op voldoende hoeveelheid te komen.

Verder lezen: