Hieronder vind je antwoord op de meest gestelde vragen door vrouwen in de overgang. Wanneer begint de overgang? Hoe herken je de belangrijkste symptomen?

Mocht jouw vraag er niet tussen staan, stel deze dan aan Vera.

 

7 Dingen die elke vrouw moet weten over de overgang – download pdf

Doe de OVER! Bingo – download pdf

Op welke leeftijd begint de overgang eigenlijk?

Dat is voor iedereen anders. Gemiddeld begint de overgang ergens tussen 40 en 45 jaar. De menopauze is de dag van je laatste menstruatie. Die is gemiddeld op 51,4 jaar.

Heb je als je regelmatig beweegt minder last van opvliegers?

Dat klopt. Als je veel last hebt van opvliegers is goed bewegen en een gezond gewicht extra belangrijk. En weet ook dat vrouwen die roken meer en langer last hebben van opvliegers.

De overgang is toch geen onderwerp voor op het werk?

Natuurlijk is het persoonlijk, het is iets van jezelf. De symptomen die je ervaart kunnen er wel voor zorgen dat je tijdelijk wisselend belastbaar bent op je werk. Dan is het wel verstandig om het daar op je werk over te hebben. Daarmee voorkom je hopelijk ook het gevoel dat je ziek bent. De overgang is op zich namelijk geen ziekte. Dat neemt niet weg dat je er flink last van kunt hebben. Ga bij hevige klachten naar je huisarts of bedrijfsarts. Zij kunnen je adviseren over een voor jou passende behandeling.

Waarom krijgen vrouwen vaak een blijvend buikje in de overgang?

Dat is extra buikvet, dat je lichaam aanmaakt om de productie van hormonen over te nemen van je eierstokken die ermee stoppen. Doordat je stofwisseling gaat vertragen, kan het bovendien zijn dat je juist op je buik meer vet verzamelt.

Moet je supplementen slikken tijdens de overgang?

Zorg dat je genoeg informatie verzamelt over je voedingspatroon in en na deze levensfase. Je stofwisseling vertraagt als je ouder wordt. Het is dus wijs om je eetpatroon wel aan te passen. Tijdens de overgang ontstaat er door het afnemen van de hoeveelheid hormonen ongeveer 15 procent botverlies. Die botafbraak blijft daarna ook doorgaan, maar in mindere mate. Let dus goed op botontkalking. Regelmatig bewegen is belangrijk voor de botopbouw, net als calciumrijke voeding of supplementen om op voldoende hoeveelheid te komen.

Verder lezen:

Kun je de overgang met een bloedafname vaststellen?

“Overgangsklachten ontstaan door met name het dalen van het hormoon oestrogeen. De eierstokken maken dat namelijk steeds minder aan. In je eierstokken zitten eicellen. Deze eicellen groeien en rijpen vanaf de puberteit door een stofje uit de hypofyse: Follikel Stimuleren Hormoon (FSH). Als eicellen groeien, produceren zij vrouwelijke hormonen; oestrogenen. Als er veel oestrogeen in je lijf zit is dit een signaal voor de hypofyse dat de eicellen zo groot zijn dat een eisprong mogelijk is. Als eicellen ouder worden en als er steeds minder eicellen zijn, is rijping en groei moeilijker. Daardoor krijgt een kliertje in je hersenen, de hypofyse, een seintje. Dat maakt dat je lijf het Follikel Stimulerend Hormoon (FSH) aanmaakt, om de eierstokken te stimuleren om meer oestrogeen aan te maken om toch een eisprong mogelijk te maken. Het FSH kun je meten in het bloed. Als het verhoogd is, kan dat wijzen op de overgang (dus niet op overgangsklachten). Naast het FSH meten kan ook een bepaling van het oestrogenen (estradiol) gedaan worden. Bij vrouwen rond de overgang is deze waarde laag omdat de eierstokken geen eicellen meer hebben die dit hormoon aanmaken. Dit wordt soms meebepaald om het onderscheid te kunnen maken tussen vrouwen die nog vruchtbaar zijn, waarbij dan soms het FSH nog hoog is voorafgaand aan een eisprong.”

(Bron: magazine OVERHOOP #1)

Wat kan ik zelf doen als ik overgangsklachten heb?

Om twee redenen is het goed om je leefpatroon onder de loep te nemen. Als je overgangsklachten ervaart, kun je namelijk zelf al heel veel doen om die te verlichten. In de basis gaat het om gezond eten, bewegen en stress verminderen. Dat is ook voor je gezondheid op de langere termijn van groot belang. Door de normale veroudering verandert je stofwisseling. Je hebt daarom sowieso al minder calorieën per dag nodig om op een gelijk gewicht te blijven. Hoe je je leefstijl kunt aanpassen en wat voor jou werkt, is heel persoonlijk. Lees erover, zoek hulplijnen en trek je plan. Hoe langer je nog wacht, hoe lastiger dat wordt.

Daarnaast is het verstandig om je bloeddruk en eventueel je cholesterol te laten meten. Als die niet in orde blijken te zijn, weet je dat op tijd en kun je maatregelen nemen.

Vitamine D bevordert de opname van calcium in het bot. Daarmee vertraag je botontkalking. Het advies is om vanaf je 50e elke dag 10 microgram extra vitamine D te nemen. Vitamine D-pillen zijn te koop bij een drogist, apotheek of supermarkt. Vanaf je 70e is het advies om 20 microgram extra vitamine D te nemen.

Als je nog rookt, is het de overgang het moment om daar echt mee te stoppen. Roken van sigaretten verhoogt het risico op een vervroegde overgang. Hoe dat precies komt is niet duidelijk. Het vermoeden bestaat dat roken de gunstige invloed van de vrouwelijke hormonen uit de eierstokken te niet doet. Hoe vroeger een vrouw in de overgang komt, hoe korter ze kan profiteren van de beschermende werking van haar vrouwelijke hormonen.

(Bron: magazine OVERHOOP #2)